среда, 12. фебруар 2020.

Veliki Krš (1148 mnv) - Zimski uspon iz Krivelja

Veliki Krš je ogranak Karpatskih planina u istočnoj Srbiji. Dugačak je 9 km i širok 3 km. Formiran je u obliku uskog i nazubljenog venca, koji se prostire u pravcu severozapad - jugoistok. Izgrađen je od krečnjačkih stena i zajedno sa Malim Kršem i Stolom čini formaciju poznatu kao Gornjanski kras. Nalazi se na oko 18 km od Bora, na putu Bor-Gornjane.

Fotografije i opis su sa uspona na Veliki krš, koji je izveden iz sela Krivelj. Selo Krivelj se nalazi na oko 10 km od centra Bora, razbijenog je tipa sa centrom i dvadestak zaseoka.

Polazna tačka uspona na Veliki Krš je od Doma kulture (430 mnv) u centru Krivelja. Prvih 100 metara se ide asfaltnim putem, a zatim se skeće desno na makadamski, zemljani...put. Nakon 500 metara od prvog sketanja stiže se do nove raskrsnice, gde se kretanje dalje nastavlja desno putem još oko 4 i po km. Zatim se sa puta skreće levo, odakle uspon ubrzo postaje oštriji i sve do vrha uglavnom se odvija preko kamenitog terena. Staza je obeležena planinarskim oznakama i putokazima, a njena dužina od centra Krivelja do vrha na 1148 mnv iznosi oko 8 km.

Izlaskom na greben pruža se prelep pogled  na Borski Stol, Vizak, Deli Jovan, Rtanj, Malinik, Mali Krš, dolinu koja vodi do Majdanpeka...

pogled sa početka grebena na Deli Jovan i Stol

Vizak 1016 mnv i Deli Jovan 1141 mnv

Stol 1155 mnv

obeležje najviše tačke Velikog Krša 1148 mnv

Povratak sa vrha se odvija grebenom istom stazom kao i uspon. Potrebno je pratiti markacije i  putokaze na kojima piše Carevo selo, jer se u tom zaseoku završava staza. Dužina staze od vrha do Carevog sela je oko 4 km. Planinari koji nisu mogućnost da ih čeka neka vrsta prevoza u Carevom selu, do polazne tačke na uspon tj. do Doma kulture u Krivelju moraće da prepešače još oko 4,7 km.