недеља, 30. мај 2021.

Razdoljski vodopad

Razdoljski vodopad se nalazi u najlepšoj dolini na Staroj planini, dolini Razdolje u podnožju vrhova Tupanar i Durmanica na Razdoljskoj reci, koja izvire iz nekoliko vrela ispod ovih vrhova, a koja se kasnije uliva u Kaluđersku reku. Do vodopada se može doći iz sela Topli Do ili sa Babinog zuba, odakle je prilaz vodopadu dosta lakši, jer se kretanje uglavnom odvija po izohipsi i bez savladavanja velike visinske razlike.

Fotografije i opis staze u ovom postu su sa pešačke ture izvedene od planinarskog doma "Babin zub" (1560 mnv), koji se nalazi u podnožju istoimenog vrha.

Pošto staza nije obeležena, najbolje je ići sa nekim ko dobro poznaje taj teren ili koristiti GPS aplikaciju sa već snimljenim trekom. Nas nekoliko planinara iz Zaječara i Niša smo išli stazom koja vodi od planinarskog doma "Babin zub", a naši vodiči bili su Snežana i Nenad Lazić iz Pirota. Na oko 500 m od doma na stazi ka Midžoru prolazi se ispod žičare Konjarnik, pored restorana "Plaža" i skretanja desno za Topli Do (do koga vodi makadamski put u dužini od oko 8 km).

Od restorana "Plaža" dalje kretanje se nastavlja putem ka Midžoru, a zatim se na oko 400 m od restorana "Plaža" skreće desno na pašnjake obrasle klekom i dalje ide preko nekoliko brda, uvala i potoka. Staza nije mnogo strma pošto se kretanje uglavnom odvija po izohipsi. Na nekim deonicama je uska, a na nekim je u širini kolskog puta.

Nakon prepešačenih 5 km od planinarskog doma stiže se do Razdoljskog vodopada smeštenog  na oko 1420 mnv, a nekih 200 metara pre njega prelazi se preko potoka na kome se uzvodno oko 400 m nalazi još jedan vodopad na oko 1550 mnv, taj vodopad nosi naziv Mančin skok i jedan je od najlepših vodopada na Staroj planini.

Od Razdoljskog vodopada staza dalje vodi ka kaskadnom vodopadu Kaluđerski skok do koga ima nešto manje od 2 km pešačenja. Ukupna dužina staze od planinarskog doma na Babinom zubu do  Razdoljskog vodopada je oko 10 km, do Kaluđerskog  i nazad je oko 14 km, a sa odlaskom i do vodopada Mančin skok je oko 15 km.