недеља, 27. октобар 2019.

Lazarev kanjon - Jesenja avantura

Lazarev kanjon nalazi se u istočnoj Srbiji na oko 3 km od sela Zlot, a dvadesetak kilometara od Bora. Najduži je kanjon u istočnoj Srbiji i ime je dobio po Lazarevoj pećini koja se nalazi na izlazu iz kanjona. Dugačak je sa svoja tri kraka (Mikulj, Demižlok i Vej) oko 13 km, a osnovna dužina kanjona je oko 4,5 km. Dubok je do 350 metara sa leve strane i preko 500 metara s desne strane, ispod Malinika. Na najužem delu kanjona širina je manja od 7 metara.

U njemu ne postoje pešačke staze, a teren je izuzetno težak zbog velikog broja krupnog stenja i oborenih stabala. Strane kanjona su vrlo strme, najčešće vertikalne. Lazarev kanjon je izgradila Lazareva reka, koja nastaje sastavljanjem tri reke: Demižlok, Mikulj i Vej. Svaka od ove tri reke, izgradila je svoj kanjon kojim otiče do mesta na kome nastaje Lazareva reka. Lazarev kanjon spada u najneprohodnije kanjone u Srbiji. Spomenik prirode "Lazarev kanjon" je pod zaštitom  države i predstavlja područje nacionalnog značaja-1. kategorije.

Fotografije i opis su sa kružne staze: Lazareva pećina-kanjon Lazareve reke-kanjon Mikuljske reke-Vidikovci-Lazareva pećina. Ukupna dužina staze je oko 15 km.

Početak staze je kod Lazareve pećine. Prvih 150 metara se ide makadamskim putem, a zatim se silazi u korito Lazareve reke, koje je u jesen potpuno suvo i kojim se kretanje do lokaliteta Čabrovi odvija bez nekih većih problema. Dužina ovog dela staze je oko 3 km i prelazi se za oko sat i po vremena.

Od Čabrova, mesta gde obrušena stena ne dozvoljava dalje kretanje koritom reke da bi se nastavilo dalje kretanje kroz kanjon potrebno je zaobići stene sa desne strane, odakle počinje i dosta zahtevnija deonica staze kroz kanjon. Od ovog mesta ide se oko 1,5 km do raskrsnice Mikuljske reke (leve pritoke Lazareve reke) i reke Demižlok, odakle se dalje kretanje nastavlja kanjonom Mikuljske reke. Do ove raskrsnice stiže se za oko 3 i po sata od Lazareve pećine. Na raskrsnici postoji i putokaz koji levo upućuje  u kanjon Demižloka i reke Vej, a desno u kanjon Mikuljske reke.

Od mesta gde se spajaju kanjon Mikuljske reke i kanjon Demižloka, dalje kretanje se nastavlja kanjonom Mikuljske reke, koji je nešto plići od Lazarevog kanjona ali po lepoti i prirodnim retkostimа  impresivniji. Njegova dužina je oko 2,7 km i prelazi se za oko 2 i po sata.

Na kraju Mikuljskog kanjona se izlazi na zemljani put i dalje kretanje se nastavlja njime u pravcu Lazareve pećine u dužini oko 1,2 km do raskrsnice gde se dalje kretanje nastavlja širokim makadamskim putem, najpre do Vidikovca 1 (oko  4 km) koji se nalazi iznad Lazarevog kanjona, a kasnije i do Vidikovca 2 i Lazareve pećine.

pogled na Lazarev kanjon sa vidikovca 1

Od vidikovca 1 i dalje se ide makadamskim putem još oko 300 metara, a onda se sa puta  skreće desno u šumu u početku na malo strmu stazu koja vodi do vidikovca 2. Rastojanje između ova dva vidikovca je oko 1,2 km. Od vidikovca 2 dalje se ide betoniranom stazom još oko 900 metara do Lazareve pećine.

NAPOMENA:
Zabranjen je pristup odnosno ulazak u spomenik prirode bez odobrenja upravljača ili pratnje čuvara. U kanjon nikako ne kretati bez vodiča, planinarske opreme i celodnevnih zaliha vode.