субота, 15. јун 2024.

Vodopadi Vurnje

Vodopadi Vurnje se nalaze na Staroj planini u Toplodolskom ataru,  smešteni su Studenačkoj i Batskoj reci, jednoj od sastavnica Studeničke reke koja se zatim uliva u Javorsku reku.

Do vodopada Vurnje se stiže kada se iz centra sela Topli Do krene makadamskim putem uz Javorsku reku u pravcu Donjeg Piljskog vodopada, Čunguljskog, Donjeg Krmoljskog, Grujinog skoka...

Posle nekih 3,5 km stiže se do mesta gde se put račva, tu se levo skreće za Vurnje, Ivičin skok, Javorov skok, Grujin skok, Čunguljski vodopad, Krmoljske i Kurtulske vodopade... dok put desno vodi u pravcu Donjeg Piljskog vodopada. Od ovog račvanja put ubrzo prelazi preko potoka Lisevski dol, zatim preko potoka Jarišorski dol.

Zatim se na oko 6,5 km od centra Toplog Dola stiže se do ušća Studenačke u Javorsku reku. Tu se prelazi preko drvenog mosta na Studeničkoj reci i dalje kretanja nastavlja putem desno koji prati tok Studeničke reke, levo od mosta se skreće za Strmoljski dol.

U zavisnosti od godišnjeg doba, stanja puta zbog padavina, blata... deonica  od Toplog Dola do mosta preko Studeničke reke dužine oko 6,5 km može da se pređe i terenskim vozilom.

Put od mosta vodi desnom obalom Studeničke reke, prolazi pored napuštenog govedarnika i na oko 1,4 km od mosta se gubi i prelazi u usku stazu.

Odatle u naredna 2 km kreće prava avantura kroz pravu divljinu i još uvek netaknutu prirodu, jer ne postoji obeležena i uređena staza. Jedino se pojavljuju nekoliko putokaza sa natpisom Vurnje.

Kretanje se odvija po teško pristupačnom terenu, preko i ispod oborenih stabala, trnja, visoke trave, pored i iznad provalija, strmih uzbrdica i nizbrdica. Više puta se prelazi sa jedne obale na drugu. Prilikom prelaske reke potreban je dodatan oprez, jer je kamenje mokro, klizavo, a takođe može da bude i nestabilno.

Nakon 3,5 km od mosta na Studeničkoj reci stiže se do poslednjeg vodopada Vurnje koji se sastoji iz nekoliko kaskada i koji svojim izgledom podseća na vurnju (furunu), po čemu je i dobio naziv.