понедељак, 14. септембар 2020.

Stara planina - Tri čuke (1933 mnv)

Tri čuke 1933 mnv je jedan od najviših i najlepših vrhova na Staroj planini, koji se nalazi na samoj srpsko-bugarskoj granici u blizini sela Dojkinci. Vrh Tri čuke obuhvata retku subalpsku zajednicu bora krivulja na najvišim vrhovima i predstavlja jedino nalazište bora krivulja koje je do sada sačuvano. Zbog toga sam vrh spada u kategoriju strogih prirodnih rezervata.
Iz Vikipedije, slobodne enciklopedije

Do vrha Tri čuke se stiže od sela Dojkinci, kada se krene makadamskim putem od  renoviranog planinarskog doma. Put koji prati tok Dojkinačke reke najpre vodi do vodopada Tupavica. Od mesta gde se skreće za Tupavicu makadamski put dalje vodi do još dva manja vodopada, koji su od Tupavice udaljeni oko 3 km. Jedan se zove Draganov vir, a drugi Jovin vir. Od vodopada Draganov vir put dalje vodi ka Arbinju, a zatim do mesta i izvora Ladna voda.

T'vne čaršije-kapija Arbinja

Pošto je ova deonica puta dugačka oko 12,5 km, planinari za njen prelazak najčešće koriste prevoz nekim terenskim vozilom, koje može da se iznjami u selu Dojkinci. Putem mogu  da idu samo teretna vozila ili druga vozila koja su više odignuta od tla.

Ladna voda oko 1490 mnv

Do vrha Tri čuke postoji nekoliko staza. Fotografije i opis u ovom postu su sa uspona koji je izveden preko prevoja Beleđe i vrha Vražja glava. Polazna tačka na uspon je proširenje na Ladnoj vodi gde se parkiraju vozila, od koga se ide stotinak metara putem do mosta, preko koga se prelazi i dalje kretanje nastavlja levo putem kroz Belčin dol. Put desno vodi pedesetak metara dalje do poslednjeg betonskog mosta u Arbinju, od koga se kreće na uspon do vodopada Tri kladenca.

Od Ladne vode ide se putem koji prati tok Belčinog dola oko 2,3 km sve do jedne krivine (poslednje serpentine), gde put skreće ulevo i kojim se dalje ide još oko 400 metara do prevoja Beleđe.

Belčin dol

prevoj Beleđe

Na prevoju Beleđe oko 1700 mnv napušta se put i dalje kretanje se odvija u pravcu severa, uskom stazom desno od puta kroz kleku i skelete kleke izgorele u požaru 2019. godine. Nakon 1,5 km od Beleđa stiže se na vrh Vražja glava 1934 mnv, koji se nalazi na samoj srpsko-bugarskoj granici, a sa koga se pruža prelep pogled na najlepše predele Stare planine, Arbinje, na vrhove Midžor, Babin zub, Tri čuke, Kopren, Bratkovu stranu... kao i na Toplodolsku dolinu.

pogled na Babin zub

pogled  sa staze na Midžor

Vražja glava

Vražja glava 1934 mnv

Od Vražje glave staza ka vrhu Tri čuke vodi grebenom, najpre do ostataka nekadašnje karaule JNA (oko 1,7 km od Vražje glave), a zatim se kretanje dalje nastavlja oko 1,3 km do prve čuke. Za prelazak preko sve tri čuke potrebno je oko 45 minuta, sa povremenim pauzama.

ostaci nekadašnje karaule

pogled sa druge na treću čuku, u pozadini vrh Kopren

Nakon što se pređe i preko treće čuke kretanje se dalje nastavlja uz graničnu liniju još oko 150 do 200 metara, a onda se kod graničnog stubića sa brojem 13 skreće desno prvo preko stena, a zatim se ide kroz pojas kleke, sve do ulaska u šumu.

Staza koja vodi kroz šumu je dosta strma, posle nekog vreme preseca nekadašnju patrolnu stazu, a zatim se kretanje nastavlja do Dojkinačke reke (tu se pojavljuje prva markacija) u podnožju vodopada Tri kladenca do koga se ide uzvodno još oko 200 metara. Zatim se silazak od vodopada do polazne tačke na uspon odvija obeleženom stazom prateći tok Dojkinačke reke ili stazom koja nije obeležena i koja tek pri kraju prati tok Dojkinačke reke.

NAPOMENA: Staza od graničnog stubića sa brojem 13, preko pojasa sa klekom i kroz šumu, sve do silaska na Dojkinačku reku na oko 200 metara nizvodno od vodopada Tri kladenca nije obeležena planinarskim markacijama, nije dobro utabana, slabo je vidljiva...Zato se ne preporučuje kretanje tom deonicom bez iskusnog vodiča i nekog ko dobro poznaje taj teren!

vodopad Tri kladenca ili Arbinjski vodopad

Dojkinačka reka

Ukupna dužina kružne staze:
Ladna voda- kroz Belčin dol- prevoj Beleđe-vrh Vražja glava-grebenom-vrh Tri čuke-vodopad Tri kladenca-Ladna voda je oko 13 km.