понедељак, 25. мај 2015.

Tupižnica | Bućje - Ledenički vrh (1160 mnv) - Prolećni uspon

Tupižnica je planina u istočnoj Srbiji, poznata je pod imenom Lasovačka planina. Nalazi se severozapadno od knjaževačke i jugozapadno od zaječarske kotline, sa leve strane Belog Timoka. Na zapadu završava visokim stenovitim odsekom, a na istoku ima izgled blago nagnutog platoa. Najveći deo planine izgrađen je od krečnjaka, pa se na njoj sreću mnogi površinski i podzemni kraški oblici reljefa. Šumski prekrivač Tupižnice je dosta uništen. Na najvišem delu Tupižnice je televizijski relej, do kojeg vodi asfaltiran automobilski put.
  Iz Vikipedije, slobodne enciklopedije
 Na Tupižnici se svake godine održava republička planinarska akcija „Dani jorgovana” u organizaciji PK ,,Šiljak” iz Boljevca.

Uspon na vrh Tupižnice započinje iz sela Bučje. Staza je kružnog oblika dužine je oko 12 km i vodi preko različitih terena, poljskim putem, kroz šumu, obodom stena, preko rascvetalih livada, sipara.

Selo Bučje je udaljeno od Beograda oko 225 km, do koga se može doći autoputem Beograd-Niš, gde se kod Paraćina isključuje na put za Zaječar i dalje se ide ka Boljevcu, gde se skreće za selo Bučje. Može se doći  i iz Sokobanje preko (Rtnja i Boljevca) 43 km , iz Zaječara preko sela (Debelica i Manjinac) 45 km, a može i iz Knjaževca oko 20 km.

Uspon na vrh Tupižnice započinje iz centra sela Bučje (531 mnv), staza prolazi kroz selo pored crkve svetog Ilije odakle uskoro prestaje asfaltni put i nastavlja se uređeni kolski put sa blagim usponom. Potrebno je oko tri sata da se stigne  do  Ledeničkog vrha  (1160 mnv).

selo Bučje, crkva Svetog Ilije

Srednji deo staze je strmiji sve do izlaska na greben i uglavnom se ide kroz šumu u kojoj mogu da se vide ogromne stene različitih oblika, obrasle mahovinom.

Staza ka vrhu je markirana, tako da nije moguće zalutati, ukoliko se prati planinarska markacija.

Treći deo staze je šetnja po stenovitom grbenu Tupižnice do najvišeg vrha Glogovački kamen. Ovaj deo staze je i najatraktivniji gde se visoke bele stene  uzdižu  iznad šume i drveća i gde pogled puca na sve strane.

Tupižnica je pored planinarenja pogodna i za  ekstremne sportove, pre svega paraglajding i speleoklimbing.

Sa vrha, markirana staza dalje vodi u pravcu Televizijskog releja, a od releja praćem markacija dolazi se do pećine Ledenica. Ova pećina je neistražena i pristup u nju nije moguć bez odgovarajuće alpinističke opreme. Staza  dalje kod Ledenica-pećine nastavlja izlaskom na greben, preko koga se išlo do vrha Ledenički vrh i istom trasom kojom se išlo do vrha, vraća u selo Bučje.

Postoji još jedna markirana staza kojom je moguć povratak do sela Bučje. Kod Tv Releja na raskrsnici gde se skreće levo za pećinu Ledenica, kretanje se nastavlja desno, zatim se prolazi pored repetitora za mobilnu telefoniju i nakon dvadesetak minuta se izilazi na poljski put. Praćenjem markacija na putu dolazi se do dela  gde staza postaje uža i gde je potrebna veća opreznost prilikom kretanja, jer na stazi ima krupnog kamenja i sipara. Na kraju se ponovo dolazi do seoske crkve sv. Ilija gde se asfaltnim putem stiže do centra sela.