четвртак, 25. мај 2023.

Deli Jovan (1141 mnv) - Uspon iz Lučkog polja

Deli Jovan je planina na istoku Srbije u blizini Negotina i pripada karpatsko-balkanskom sistemu. Udaljena je od Beograda oko 250 km, a od Zaječara oko 40 km. Najviša tačka planine iznosi 1141 metar i nalazi se na bezimenom vrhu, na kome je izgrađen televizijski repetitor. Ostali poznati vrhovi su Crni vrh 1136 mnv, Veliki Deli Jovan 973 mnv, Mali Deli Jovan 697 mnv. Planina je obrasla bukovom i hrastovom šumom čija su stabla stara i preko sto godina. Na Deli Jovanu se nalazi i ograđeno lovište i utočište jelena, srna, divljih svinja, zečeva...

Selo Luka nalazi se u istočnoj Srbiji, u borskoj opštini, na polovini puta od Bora prema Majdanpeku. Udaljeno je oko 30 kilometara od Bora, smešteno u takozvanom Lučkom polju  između planina Stol i Deli Jovan.

Stol 1155 mnv

Fotografije i opis u ovom postu su sa uspona koji je izveden iz Lučkog polja. Kada se krene putem Bor-Majdanpek stiže se do jedne farme krava koja se nalazi pored puta, a koja je udaljena oko 3 km od skretanja za selo Luka. Kod te farme je raskrsnica gde put levo vodi u centar sela Luka, a za uspun na Deli Jovan skreće se na asfaltni put desno i njime vozi još oko 2,5 km do mesta gde prestaje asfalt.

Odatle može da se krene na uspon, jer je dužina kružne staze oko 9 km. Tokom uspona i silaska sa vrha može da vam posluži ovaj GPS trek čijem se autoru ovim putem zahvaljujem, jer mi je trek tokom uspona, do izlaska na greben bio od velike pomoći.

Blavor (zmijoliki gušter)

Nakon što se izađe na greben dalje kretanje do kote 1141 mnv na kojoj se nalazi Tv Repetitor se odvija uz ogradu lovišta u dužini oko 1 km. Pošto je staza zadnjih 300 metara slabo prohodna posebno u periodu vegetacije, onda se u tom delu kretanje odvija i sa jedne i sa druge strane ograde, bira se najprohodniji put.

Silazak sa vrha se u početku odvija šumskim putem koji se nalazi sa leve strane  u odnosu na glavni put, kada ste leđima okrenuti prema kapiji Tv Releja, a koji je od kapije udaljen oko desetak metara. Nakon 2 km spusta ovim putem dolazi se do jedne oštre krivine udesno, odakle može dalje kretanje da se nastavi putem ili da se skrene levo (staza po priloženem treku) i da se dalji spust nastavi dalje preko bočnog grebena oko 1 km do kolskog puta odakle do mesta sa koga je započet uspon preostaje još oko 2 km.