четвртак, 27. мај 2021.

Vodopad Kaluđerski skok

Vodopad Kaluđerski skok se nalazi ispod Midžora, najvišeg vrha Stare planine u Srbiji. Vodopad je kaskadnog tipa, sastoji se od niza manjih vodopada, koji su strmim kaskadama povezani u jednistvenu celinu. Sa visinom od 232 m je najviši vodopad u Srbiji. Počinje na visini od 1554 metra na Kaluđerskom potoku, pritoci Rakitske reke, koja se u Toplom dolu spaja sa Javorskom rekom, od kojih dalje nastaje Toplodolska reka.

Do vodopada se može doći iz Toplog Dola ili sa Babinog zuba. Selo Topli do je  od Pirota udaljeno oko 33 km, a od Knjaževca oko 70 km. Do Toplog Dola se stiže asfaltnim putem dugim 18 km od Temske, koja se nalazi na putu Pirot – Knjaževac.

Fotografije i opis staze u ovom postu su sa pešačke ture izvedene od planinarskog doma "Babin zub" (1560 mnv), koji se nalazi u podnožju istoimenog vrha.

Pošto staza nije obeležena, najbolje je ići sa nekim ko dobro poznaje taj teren ili koristiti GPS aplikaciju sa već snimljenim trekom. Nas nekoliko planinara iz Zaječara i Niša smo išli stazom koja vodi od planinarskog doma "Babin zub", a naši vodiči bili su Snežana i Nenad Lazić iz Pirota. Na oko 500 m od doma na stazi ka Midžoru prolazi se ispod žičare Konjarnik, pored restorana "Plaža" i skretanja desno za Topli Do (do koga vodi makadamski put u dužini od oko 8 km).

ski staza Konjarnik

Od restorana "Plaža" dalje kretanje se nastavlja putem ka Midžoru, a zatim se na oko 400 m od restorana "Plaža" skreće desno na pašnjake obrasle klekom i dalje ide preko nekoliko brda, uvala i potoka. Staza nije mnogo strma pošto se kretanje uglavnom odvija po izohipsi. Na nekim deonicama je uska, a na nekim je u širini kolskog puta.

Nakon prepešačenih 5 km od planinarskog doma, najpre se stiže do Razdoljskog vodopada oko 1420 mnv, a nekih 200 metara pre njega prelazi se preko potoka na kome se uzvodno oko 400 m nalazi još jedan vodopad na oko 1550 mnv, taj vodopad nosi naziv Mančin skok i jedan je od najlepših vodopada na Staroj planini.

Razdoljski vodopad

Od Razdoljskog vodopada staza dalje vodi ka kaskadnom vodopadu Kaluđerski skok do koga ima nešto manje od 2 km pešačenja. Ukupna dužina staze od planinarskog doma na Babinom zubu do Kaluđerskog vodopada i nazad je oko 14 km, a sa odlaskom i do vodopada Mančin skok je oko 15 km.