уторак, 1. март 2016.

Rtanj - Šiljak (1565 mnv) - Zimski uspon severnom stranom

pogled sa grebena na vrh Šiljak
Rtanj je planina koja se nalazi u istočnoj Srbiji, oko 200 km jugoistočno od Beograda, nadomak Boljevca. Pripada Karpatskim planinama, a najviši vrh Šiljak (1565 m) predstavlja prirodni fenomen kraškog reljefa. Sa južne strane padovi su blagi i prema podnožju se prostire visoravan koja se lagano spušta ka Soko Banji. Na severnoj strani Rtanj je izrazito odsečen sa oštrim grebenom pri vrhu. Na istočnom kraju grebena, uzdiže se glavni vrh Šiljak. Severna strana Rtnja prekrivena je šumama i pašnjacima, obrasla autohtonim biljnim vrstama i obiluje izvorima pitke vode.

Prilaz Rtnju je moguć sa svih strana. Ove fotografije i opis su sa ''Božićnog uspona " severnom stranom, koji svake godine u prvoj polovini januara organizuje   OPSD ''Dragan Radosavljević''  iz Zaječara.

Početak staze je kod separacije Mirovo (napuštenog rudnika mrkog uglja) 1,5 km od raskrsnice magistralnog puta Paraćin-Zaječar putem ka selu Rtanj. Polazi se od mostića pored separacije (365 mnv)  i ide se obeleženom planinarskom stazom, koja se nalazi na severnoj padini Rtnja do vrha Šiljak.

Prvi deo staze vodi putem, nakon dvadestak minuta hoda ulazi se u bukovi šumu kroz koju se dalje ide uzbrdo do stenovitog grebena. Vreme potrebno da se stigne od separacije do ovog grebena je oko 90 minuta.

Nakon kraće pauze , kretanje se dalje nastavlja grebenom (uspon je dosta strm) još oko 20 do 30 minuta, a zatim se skreće levo u šumu u kojoj se obeleženom stazom za oko 45 minuta stiže do sledećeg vidikovca. Od vidikovaca staza  i dalje vodi kroz šumu sve do jedne livade i prevoja između vrhova Preslo (1410 mnv) i Šiljak (1565 mnv) do koga se grebenom dolazi za 35 do 45 minuta. Dužina staze od separacije do vrha Šiljak (1565 mnv) je 5,7 km i u zavisnosti od vremenskih prilika, količine snega, leda na stazi  prelazi se za 3,5 do 5 sata.

pogled na Veliki Krš i Borski Stol

Silazak sa vrha do naselja Rtanj se odvija južnom stranom Rtnja, koja je lakša. Dužina ovog dela staze je oko 7 km i potrebno je oko 2 sata pešačenja.

južne padine Rtnja

Ostale fotografije možete pogledati klikom na Foto album: Rtanj (Šiljak 1565 mnv), uspon severnom stranom