уторак, 18. јун 2024.

Vodopad Javorov skok

Vodopad Javorov skok se nalazi na Staroj planini u Toplodolskom ataru. Smešten je na Javorovom dolu na oko 1300 mnv. Dolazak do ovog vodopada je prava avantura, jer ne postoji uređena staza i kretanje se odvija po teško pristupačnom terenu, preko i ispod oborenih stabala, trnja, visoke trave, pored i iznad provalija, strmih uzbrdica i nizbrdica, preko sipara i krupnog kamenja.

Do vodopada Javorov skok se stiže kada se iz centra sela Topli Do krene makadamskim putem uz Javorsku reku u pravcu Donjeg Piljskog vodopada, Čunguljskog, Donjeg Krmoljskog, Grujinog skoka, vodopada Vurnje...

Javorska reka

Posle nekih 3,5 km stiže se do mesta gde se put račva, tu se levo skreće za Vurnje, Ivičin skok, Javorov skok, Grujin skok, Čunguljski vodopad, Krmoljske i Kurtulske vodopade... dok put desno vodi u pravcu Donjeg Piljskog vodopada. Od ovog račvanja put ubrzo prelazi preko potoka Lisevski dol, zatim preko potoka Jarišorski dol.

Studenička reka

Zatim se na oko 6,5 km od centra Toplog Dola stiže  do ušća Studenačke u Javorsku reku. Tu se prelazi preko drvenog mosta na Studeničkoj reci i dalje kretanja nastavlja putem desno koji prati tok Studeničke reke, levo od mosta se skreće za Strmoljski dol.

U zavisnosti od godišnjeg doba, stanja puta zbog padavina, blata... deonica  od Toplog Dola do mosta preko Studeničke reke dužine oko 6,5 km može da se pređe i terenskim vozilom.

Put od mosta vodi desnom obalom Studeničke reke, prolazi pored napuštenog govedarnika i na oko 1,4 km od mosta se gubi i prelazi u usku stazu.

Studenička reka

Odatle u naredna 2,7 km kreće avantura kroz pravu divljinu i još uvek netaknutu prirodu, jer ne postoji obeležena i uređena staza. Jedino se pojavljuju nekoliko putokaza sa natpisom Vurnje.

Kretanje se odvija po teško pristupačnom terenu, preko i ispod oborenih stabala, trnja, visoke trave, pored i iznad provalija, strmih uzbrdica i nizbrdica, preko sipara i krupnog kamenja.

Jedna od najtežih prepreka je usek koji se nalazi sa leve strane gledano uzvodno kod vodopada Vurnje. Na tom mestu treba se popeti uz stene i preko sitnog kamenja, zbog koga je potrebno držati bezbedno rastojanje. Uspon na ovom delu dosta olakšava postavljeno uže. Kada se savlada ovaj usek, dalje kretanje se odvija uskom i strmom stazicom iznad provalije ka vodopadu Ivičin skok još oko 700 m (preporučljivo je i na toj deonici postavljati sopstveno uže) , a zatim od njega dalje još oko 1 km do vodopada Javorov skok.