среда, 28. јун 2023.

Tupižnica | Gornja Bela Reka - Ledenički vrh (1160 mnv)

Ledenički vrh (1160 mnv) je jedan od dva najviša  vrha Tupižnice, iste je visine kao Glogovački vrh. Tupižnica je planina u istočnoj Srbiji, poznata je i pod imenom Lasovačka planina. Nalazi se između Knjaževca i Boljevca. Najveći deo planine izgrađen je od krečnjaka. Bogata je speleološkim objektima, od kojih je najpoznatija kraška jama Tupižnička ledenica. Na najvišem delu Tupižnice se nalazi televizijski repetitor, do kojeg vodi asfaltiran put.

Grliško jezero

Fotografije i opis staze su sa uspona izvedenog iz sela Gornja Bela Reka koje je od centra Zajecara udaljeno oko 19 km. Do njega se stiže asfaltnim putem preko sela Šljivar i Leskovac koje se nalazi na obali Grliškog jezera.

Nakon što se prođe putem kroz celo selo stiže se do rečice koja prelazi preko puta (oko 230 mnv). Tu se ostavljaju vozila, prelazi preko mosta i putem ide još oko pedesetak metara (na betonskoj banderi sa desne strane vidi se markacija), zatim se skreće levo na  put na kome se povremeno pojavljuju planinarske markacije, a koji vodi između livada i pored nekoliko pojata.

Zatim se na oko 1,7 km od početka uspona stiže do mesta gde je potrebno skrenuti levo, sa puta na livadu preko koje se prelazi i odakle se dalje kretanje uglavnom odvija kroz šumu putevima zaraslim u travi.

Što se markacija tiče nije preporučljivo da se oslanjate na njih (što ne znači da ne treba da ih pratite), jer ih na mnogim ključnim mestima više nema, a i ako ih ima nisu bile vidljive zbog bujne vegetacije, rastinja i oborenih stabala. Ovu stazu su trasirali i obeležili (markacije plavo-crvene boje) zaječarski izviđači još pre desetak godina.

Meni je tokom uspona dosta pomogao ovaj GPS trek čijem se autoru ovim putem puno zahvaljujem. Trek mi je posebno bio od pomoći na deonicama staze na kojima sam se našao po prvi put, takođe tokom obilaženja oborenih stabala i probijanja kroz gusto rastinje. Ovo je biciklistićki trek, pošto je njegova ukupna dužina  oko 88 km to ne treba da vas plaši, jer se na njemu nalazi i deonica ove staze, koja je snimljena 2014. godine od Ledeničkog vrha do sela Gornja Bela Reka. Dužina te deonice je oko 13 km u jednom pravcu.

Nakon 4,7 km od početka uspona stiže se do mesta gde se ova staza uključuje u stazu koja vodi iz sela Marinovac do drugog najvišeg vrha Tupižnice a to je Glogovački vrh (1160 mnv). Ta staza je za sada dobro obeležena, a obeležili su je planinari iz OPSD "Dragan Radosavljević" iz Zaječara.

Zatim se dalje kretanje odvija kamenitim putem oko 2,7 km do mesta gde je potrebno sa puta skrenuti levo na usku stazu koja vodi ka Ledeničkom vrhu, najpre do mesta koje se zove ''Šopur'' gde se nalazi jedan bunar, a pored bunara u steni i izvor pitke vode. Od skretanja do ovog izvora ima oko  800 m ali je ta deonica najkomplikovanija za prolaz, jer tu ima najviše oborenih stabala, grana...teren je dosta strm, kamenit, potrebna je maksimalna paznja i strpljenje.

Kada se izađe iz šume dalje se ide preko livada i na oko 1 km od izvora ''Šopur'' dolazi se do kolibe, tu ponovo postaje otežano kretanje zbog visoke trave, a posebno zbog deonice kojom mora da se prođe kroz gustu šumu, a zatim se ide putem. Kada se sve ovo savlada stiže se do jedne lepe lovačke kuće koja je od izvora Šopur udaljena oko 2,5 km. Tu se ova staza ukljucuje na stazu koja ide iz sela Koželj i kojom se takođe stiže na Ledenički vrh.

Od lovačke kuće posle nekih 800 m stiže se do pećine Ledenice, pre pećine se prolazi pored lovačke čeke, a pre izlaska na greben pored kaptažne česme (na kojoj je pisalo da voda nije za piće). Od lovačke kuće do izlaska na greben ima oko 1,3 km. Nakon što se izađe na greben njime se ide obeleženom stazom još oko 400 m preko stena do Ledeničkog vrha. Na ovom delu staze potreban je dodatan oprez jer se kretanje odvija blizu litice, posebno kada duva jak vetar što je česta pojava.

Silazak sa vrha se odvija stazom u pravcu repetitora, a zatim se na oko 500 m od vrha skreće na put levo i njime silazi do kaptažne česme. Od česme povratak  do sela Gornja Bela Reka se odvija istom stazom kojom je izveden uspon.

Na kraju ako se odlučite za uspon na Ledenički vrh iz sela Gornja Bela Reka, neka to bude sa nekim ko dobro poznaje ovu stazu ili ovaj deo Tupižnice. Takođe ne krećite na uspon bez ovaj GPS trek ili neki drugi provereni trek pod uslovom da imate odgovarajuću mobilnu aplikaciju za snimanje i praćenje trekova koju  znate da koristite. Ukupna dužina staze je oko 26 km, vreme potrebno za uspon, odmor i silazak nazad do sela pre mraka je oko 12 sati. Možda može sve da se izvede i za nešto kraće vreme u periodu kada vegetacija nije mnogo bujna ali onda je tu drugi problem, jer su dani kraći.