недеља, 20. новембар 2022.

Rtanj | Baba (1040 mnv) - Jesenji uspon

Baba 1040 mnv je mnogima nepoznat vrh planine Rtanj, spada u grupu malih rtanjskih vrhova (Gola planina 1113 mnv, Lisac 1016 mnv, Mućea 874 mnv, Tumba 842). Kameniti vrh Baba predstavlja vidikovac sa koga se pruža pogled ka Kučajskim planinama, Staroj planini, Velikom kršu, Stolu, Deli Jovanu, Tupižnici, Slemenu... i mnogim okolnim mestima. A najlepši pogled je na trostranu piramidu (vrh Šiljak 1570 mnv), najviši vrh planine Rtanj.

Poćetak staze je u mestu Cerovi 720 mnv, koje je od skretanja sa puta Boljevac-Sokobanja (za naselje Rtanj) udaljeno 7 km u pravcu sela Nikolinac. Od centra Sokobanje je udaljeno oko 13 km.

Početni deo staze se odvija makadamskim putem i nakon jednog kilometra pešačenja stiže se do mesta sa putokazima, zatim se skreće desno odakle kreće blag uspon putem do izletišta ''Jelovec'', koje je udaljeno oko 300 metara od poslednjeg skretanja.

Nakon pređenih 400 metara od Jeloveca stiže se do raskrsnice, gde se levo odvaja staza za vrhove Mućea i Vodeni Kamen, a staza pravo nastavlja u pravcu vrha Baba i jame Velika ili Golema Porica.

Od ove raskrsnice nakon 1,5 km stiže se do novog izletišta u podnožju visoravni i izletišta '' Javor'', gde nekih 200 metara dalje postoji odvajanje na stazu do ovog izletišta.

Zatim se dalje kretanje nastavlja  u pravcu vrha Baba do koga ima još oko 3,7 km pešačenja. S tim što se nakon jednog kilometra stiže do mesta gde se skreće za jamu Golema Porica, koja je udaljena stotinak metara od glavne staze.

Velika ili Golema Porica (880 mnv) nije tipična jama, već je poznata po širokom otvoru (prečnika oko 20-tak metara). Jama se spušta vertikalno oko 10 metara u vidu kaskada i na samom dnu se račva u nekoliko pećinskih hodnika. Dužina Porice je 217 metara dok je dubina 35 metara.

silaska potrebna maksimalna pažnja!

Od skretanja za jamu Golema Porica put dalje vodi kroz grabovu i bukovu šumu ka vrhu Baba, još oko 2,5 km, a na oko 400 metara pre završnog uspona na vrh Baba stiže se do mesta ''Stenje'' oko 900 mnv , stenski odsek visine oko 150 metara sa koga se pruža pogled na celu okolinu.

pogled sa Stenja na vrh Baba

Hotel Ramonda

naselje Rtanj

Od ''Stenja'' dalje kretanje se nastavlja paralelno sa grebenom u dužini oko 400 metara i nakon desetak minuta pešačenja stiže se i na sam vrh Baba 1040 mnv.

Garnavica

pogled sa vrha Baba na vrh Šiljak 1570 mnv

pogled na Stol, Deli jovan, Grad Bor

Krstatac, vrh Šiljak 1070 mnv

Staza je uređena i dobro je obeležena, a njena ukupna dužina je 14 km od asfaltnog puta Boljevac-Sokobanja do vrha Baba i nazad. Ako se uključi i uspon na vrh Mućea i visoravan Javor onda je ukupna dužina staze 16 km.

Stazu su uredili i obeležili planinari iz PD „Oštra čuka“ iz Sokobanje.