субота, 19. октобар 2019.

Stara planina - Vrška Čuka (672 mnv)

Vrška čuka je najseverniji deo Stare planine, nalazi se 12 km istočno od Zaječara, a prostire se u pravcu severozapad-jugoistok. Prema jugoistoku visina se postepeno povećava od 382-672 m. Preko najvišeg vrha prelazi srpsko-bugarska granica. Vrh Vrške čuke je u Bugarskoj i iznosi 692 mnv, a najviša kota na srpskoj strani 672 mnv. Najniža tačka (132 mnv) Stare planine se nalazi na izlazu iz doline Prlitskog potoka.

Severno od Vrške čuke je granični prelaz "Vrška Čuka" između Srbije i Bugarske na evropskom koridoru E761. Sa srpske strane najbliži grad je Zaječar, a sa bugarske Kula. Obe države imaju isti naziv za granične prelaze.

Fotografije i opis staze su sa uspona koji je izveden iz rudarskog naselja Avramica, a koje je od Zaječara udaljeno 10 km. Do Avramice se stiže kada se sa puta Zaječar-Knjaževac, skrene za selo Grljan od koga je Avramica udaljena oko 5 km (put je asfaltiran).

Polazna tačka uspona je iz naselja Avramica 180 mnv, odakle staza prva 2 km vodi asfaltnim putem u pravcu sela Prlita. Kada se nakon 2 km stigne do saobraćajnog znaka na kome piše Prlita, onda se sa asfaltnog puta skreće desno na makadamski put.

Staza dalje ka  vrhu vodi ovim putem oko 3,5 km do raskrsnice na kojoj se onda skreće levo na zemljani put kojim se ide još oko 1,2 km, nakon kojih se put prekida, a sama završnica uspona do vrha u dužini oko 200 m se odvija stazom preko pašnjaka prekrivenih krupnim kamenjem.

PAZI! POSKOK!

Silazak sa vrha odvija se obeleženom stazom koja u početku  vodi preko krupnog kamenja i koja se kasnije uključuje na zemljani šumski put koji vodi do sela Prlita, gde izlazi na asfaltni put. Zatim se levo asfaltnim putem kretanje nastavlja do naselja Avramica. Dužina ovog dela staze je oko 7 km, a ukupna dužina kružne staze je oko 14 km.