субота, 31. август 2019.

Veliki Krš (1148 mnv) - Letnji uspon

Veliki Krš je ogranak Karpatskih planina u istočnoj Srbiji. Dugačak je 9 km i širok 3 km. Formiran je u obliku uskog i nazubljenog venca, koji se prostire u pravcu severozapad - jugoistok. Izgrađen je od krečnjačkih stena i zajedno sa Malim Kršem i Stolom čini formaciju poznatu kao Gornjanski kras. Nalazi se na oko 18 km od Bora, na putu Bor-Gornjane. Put od Bora vodi preko sela Krivelj do prevoja Cepe (730 mnv), raskrsnice na kojoj se desno skreće za selo Bučje. Ova raskrsnica je i polazna tačka za uspone na Veliki Krš 1148 mnv i Stol 1155 mnv.

Polazna tačka uspona na Veliki krš je prevoj Cepe, na putu Bor-Gornjane. Uspon je prvih 850 metara dosta lagan, jer se odvija širokim kolskim putem, a zatim se sa puta skreće levo i ulazi u šumu. Ulaskom u šumu počinje konstantan strmi uspon sve do izlaska na greben. Deo staze koji vodi kroz šumu do grebena iznosi oko 800 metara. Kada se izađe na greben (koji  je sa jedne strane šumovit, dok je sa druge zasečena stena) dalje se njime ide još oko 600 m do najviše tačke Velikog Krša, koja iznosi 1148 m.

pogled sa grebena Velikog krša na prevoj Cepe

Vizak 1016 mnv, u pozadini Deli Jovan 1141 mnv

Takođe može, ako to vremenski uslovi dozvoljavaju da se od mesta koje označava najviši vrh nastavi kretanje grebenom još nekih kilometar i po do dva bez većih problema. Za kretanje grebenom zbog krečnjačkog kamenja koje otežava kretanje potrebna je dobra planinarska obuća, kao i dodatan oprez. Na toj deonici grebena takođe postoje planinarske markacije.

obeležje najviše tačke Velikog Krša 1148 mnv
Sa vrha se pruža prelep pogled na jednoj strani na Rtanj, Malinik, Crni vrh...u produžetku grebena na Mali krš i Garvan, a na drugoj strani na Stol, Vizak, Mali Vizak, Deli Jovan...