недеља, 28. фебруар 2021.

Suva planina | Donji Dušnik - Trem (1810 mnv) - Zimski uspon

Suva planina se nalazi u jugoistočnoj Srbiji dugačka oko 35 km, a široka 12 km, koja u geološkom i geografskom smislu pripada karpatsko-balkanskoj grupi planina na samoj granici sa starijom Srpsko-makedonskom masom. Prostire se pravcem severozapad—jugoistok u visinskim zonama od 250 m do 1810 m i počinje istočno od Niške Banje, a završava se jugozapadno od Babušnice u Lužničkoj kotlini kroz koju protiče reka Lužnica. Severna strana Suve planine je odsečena, dok su Južne padine  blage i prekrivene travnatim tepihom.

Iz Vikipedije, slobodne enciklopedije

Najviši vrh Suve planine je Trem 1810 mnv, zatim Đorđina čuka ili Kostadinica 1735 mnv, Golemo stražište 1713mnv, Litica 1683 mnv, Sokolov kamen 1523 mnv, a najatraktivniji za alpiniste je teško pristupačni Mosor na 984 mnv.

crkva Sv. Nikole

Fotografije i opis staze su sa 25. zimskog uspona na Trem izvedenog iz sela Donji Dušnik, koje je od Niša udaljeno oko 35 km. Uspon na Trem započinje iz centra sela kod objekta ''Staro kupatilo''. Zatim se ide asfaltnim putem u pravcu sela Gornji Dušnik kroz koje se prolazi pored crkve Sv.Nikole i dva ribnjaka pastrmke. Na raskrsnici kod drugog ribnjaka skreće se levo i ide se još oko 150 metara do kraja asfalta, gde se onda skreće desno i dalje kretanje nastavlja kolskim putem sve do lovačke kuće, koja je od ovog skretanja udaljena oko 4 km.

Kod lovačke kuće završava se kretanje kolskim putem, skreće se desno sa puta i dalje kretanje se nastavlja stazom kroz šume, odakle počinje i jači uspon. Po izlasku iz šume na oko 1200 mnv, sa leve strane vidi se vrh Sokolov kamen 1523 mnv, a sa desne strane vrh Trem 1810 mnv. Nakon kraće pauze dalje kretanje se nastavlja serpentinama sve do prevoja Devojački grob 1311 mnv, tj. do stene na prevoju sa natpisom Trem, do koje od početka uspona ima oko 7,5 km.

pogled na Sokolov kamen po izlasku iz šume

pogled na Trem po izlasku iz šume

Sokolov kamen 1523 mnv

Od stene se dalji uspon odvija grebenom, sve do vrha Trem 1810 mnv i dužina ove deonice je oko 2,5 km.