недеља, 7. октобар 2018.

Rtanj - Šiljak (1565 mnv) - Jesnji uspon severnom stranom

Rtanj je planina koja se nalazi u istočnoj Srbiji, oko 200 km jugoistočno od Beograda, nadomak Boljevca. Pripada Karpatskim planinama, a najviši vrh Šiljak (1565 m) predstavlja prirodni fenomen kraškog reljefa. Sa južne strane padovi su blagi i prema podnožju se prostire visoravan koja se lagano spušta ka Soko Banji. Na severnoj strani Rtanj je izrazito odsečen sa oštrim grebenom pri vrhu. Na istočnom kraju grebena, uzdiže se glavni vrh Šiljak. Severna strana Rtnja prekrivena je šumama i pašnjacima, obrasla autohtonim biljnim vrstama.

Početak staze je kod separacije Mirovo (napuštenog rudnika mrkog uglja) na oko 1,5 km od raskrsnice magistralnog puta Paraćin-Zaječar, putem ka naselju Rtanj. Polazi se od mostića pored separacije (365 mnv)  i ide se obeleženom planinarskom stazom, koja se nalazi na severnoj strani Rtnja. Prvi deo staze vodi putem i nakon dvadestak minuta hoda ulazi se u bukovi šumu, kroz koju se dalje ide uzbrdo do stenovitog grebena. Vreme potrebno da se stigne od separacije do ovog grebena je oko 80 minuta, a dužina staze je oko 3 km.

Nakon kraće pauze , kretanje se dalje nastavlja grebenom (uspon je dosta strm) još oko 20 do 30 minuta, a zatim se skreće levo u šumu u kojoj se obeleženom stazom za oko 45 minuta stiže do sledećeg vidikovca. Od vidikovaca, staza  i dalje vodi kroz šumu u dužini oko 2,2 km sve do jedne livade i prevoja između vrhova Preslo (1410 mnv) i Šiljak (1565 mnv), do koga se grebenom stiže za 30 do 45 minuta. Dužina dela staze od izlaska na greben do vrha je oko 800 metara, a ukupna dužina staze od separacije Mirovo do vrha Šiljak (1565 mnv) je oko 6 km, visinska razlika je oko 1200 metara. Staza do vrha se prelazi za 4 do 4 i po  sata.

Nakon smrti Julijusa Minha, vlasnika rudnika "Rtanj", 1935. god. izgrađena crkvica-kapela sv. Đorđa. U njenoj izgradnji učestvovalo je oko 1.000 radnika (sav potreban materijal i kamen za izgradnju dopreman je na vrh Rtnja magarcima). Crkvicu, koja je osveštana 1936. godine, podigla je Julijusova supruga, Greta Minh, u znak sećanja na muža.

pogled sa Šiljka na selo Mirovo

pogled sa Šiljka na naselje Rtanj

Silazak sa vrha do naselja Rtanj se odvija južnom stranom Rtnja, koja je lakša. Dužina ovog dela staze je oko 7 km i potrebno je oko 2 sata pešačenja.