субота, 13. јун 2015.

Ruj - Ruj (1706 mnv)

Ruj (bug. Руй) je planina smeštena na krajnjem jugoistoku Srbije, uz granicu sa Bugarskom nedaleko od Pirota, pored Zvonačke Banje. Ona pripada Rodopskim planinama i predstavlja najzapadniju tačku tog planinskog venca. Najviši vrh je istoimeni vrh Ruj 1706 mnv, a pored njega na planini se nalazi još sedam vrhova viših od 1400 metara.

selo Rakita

Na uspon se kreće iz sela Rakita. Rakita je udaljena oko 40 km od Pirota. Od Pirota se ide ka Dimitrovgradu oko 11 km  i isključuje ka selu Sukovo. Na oko 3 km od skretanja za selo Sukovo, na putu ka Zvonačkoj banji, na desnoj obali reke Jerme, nalazi  se  manastir Presvete Bogorodice poznatiji kao Sukovski manastir.

Od manastira Sukovo dalje se ide uskim asfaltnim putem kroz kanjon reke Jerme. Na oko 9 km od Sukovskog manastira na levoj obali reke Jerme nalazi se još jedan manastir koji je posvećen svetom Jovanu Bogoslovu - manastir Poganovo.
NAPOMENA: Ovim putem ne mogu proći autobusi, zbog nedovoljne visine i širine tunela !

Manastir Poganovo - pogled na crkvu Sv. Jovana Bogoslova

Manastir Poganovo je podignut 1395. godine, kao zadužbina srpskog plemića Konstantina Dejanovića Dragaša i njegove supruge Jelene, čija se imena nalaze na okruglim kamenovima sa istočne strane hrama.

reka Jerma kod manastira Poganovo

Od manastira Poganovo put dalje dužine oko 7,5 km vodi do Zvonačke banje, a zatim se putem ide još oko 3 km do sela Zvonce (680 mnv), gde skreće levo preko kamenog mosta i dalje nastavlja za selo Rakita (780 mnv) još oko 3 km. Do Zvonca se može doći i preko Babušnice, regionalnim putem za Zvonačku Banju.

selo Rakita

Postoje dve varijante za uspon na vrh Ruja. Jedna ide preko sela Vuči Del , a druga preko vrha Rakitski kamen ili Vetren (1456 mnv). Markirana staza koja vodi preko Vetrena  kreće  od seoskog doma i do izlaska na Vetren uglavnom ide kroz šumu. Uspon do vrha je konstantan i potrebno je da se savlada skoro 700 m uspona. Pre izlaska na vrh Vetren izlazi se na jedan proplanak odakle se pružaju vidici na okolne planine. Vreme potrebno za izlazak na Vetren (Rakitski kamen) je oko 2 sata, a za izlazak na vrh Ruja, preko Vetrena potrebno je oko 4 sata, takođe je potrebno i oko 4 sata za uspon na vrh Ruja preko sela Vuči Del.

Zatim staza ponovo vodi kroz šumu i uskoro se stiže do skretanja za Rakitski kamen (1456 mnv). Ovde se skreće levo i nakon 15-20 minuta se stiže na Rakitski kamen sa koga mogu da se vide Ruj, Vlaška planina, Greben planina, Suva planina...

pogled sa Vetrena na Vlašku planinu, Greben planinu...

pogled na Ruj sa Vetrena

Nakon kraćeg odmora, fotografisanja i uživanja u pogledu, sa Vetrena se vraćamo istom stazom do šumskog puta tj. do table na kojoj je skretanje za Vetren. Dalje se ka vrhu Ruj ide nekadašnjim graničnim patrolnim putem. Ubrzo se iz šume izlazi na čistinu.

pogled na selo Vuči Del

U podnožju Ruja na  visini od oko 1500 m, postoji izvor hladne pijaće vode. Od ovog izvora do vrha ima još oko 2 km pešačenja preko travnatih padina.

izvor

pogled sa Ruja na Jarlovsko jezero u Znepolju, Bugaska

Silazak sa Ruja i povratak u selo Rakita odvija se preko sela Vuči Del (1200 mnv), a može i istom stazom kojom smo došli na vrh. Od Ruja preko Vučeg Dela do Rakite ima oko 8 km i staza ide preko pašnjaka i šumskim putevima. Ukupna dužina staze je 18 km.