понедељак, 25. јануар 2016.

Veliki Krš (1148 mnv) - Zimski uspon

Veliki Krš je ogranak Karpatskih planina u istočnoj Srbiji. Dugačak je 9 km i širok 3 km. Formiran u obliku uskog i nazubljenog venca, koji se prostire u pravcu severozapad - jugoistok. Izgrađen je od krečnjačkih stena i zajedno sa Malim Kršem i Stolom čini formaciju poznatu kao Gornjanski kras. Nalazi se na oko 18 km od Bora, na putu Bor-Gornjane. Put od Bora vodi preko sela Krivelj do prevoja Cepe (730 mnv), raskrsnice na kojoj se desno skreće za selo Bučje. Ova raskrsnica je i polazna tačka za uspon na Veliki Krš 1148 mnv i Stol 1155 mnv.

put Gornjane-Bor

Polazna tačka uspona na Veliki krš je prevoj Cepe, na putu Bor-Gornjane. Staza u početku dužine oko 800 m ide kolskim putem, a zatim se sa puta skreće levo i ulazi u šumu. Ulaskom u šumu počinje konstantan strmi uspon. Kroz šumu se dalje ide obeleženom planinarskom stazom oko 1 km sve do izlaska na greben. Kada se izađe na greben (koji  je sa jedne strane šumovit, dok je sa druge zasečena stena) dalje se njime ide još oko 600 m do najviše tačke Velikog Krša, koja iznosi 1148 m.

Izlaskom na greben pogled se pruža na Borski Stol, Vizak, Deli Jovan, Rtanj, Malinik, Mali Krš, dolinu koja vodi do Majdanpeka...Ukupna dužina staze (od prevoja Cepe do najviše tačke Velikog krša na 1148 mnv i nazad) je oko 5 km, a vreme potrebno za uspon na najviši  vrh Velikog Krša u zimskim uslovima je oko 2 sata laganog hoda.

pogled sa Velikog Krša na Borski Stol (1 155 mnv)